Kehittäjillä on nykyään kosolti työkaluja pakissaan sovelluksiinsa käyttöliittymänäkymien luonnostelusta prototyyppien luomiseen ja graafisten luonnosten jakamiseen. Voisin listata tähän tusinan verran suunnittelusoftia, mutta kaikkien niiden käyttöohjeiden muistaminen aiheuttaisi vain turhaa päänsärkyä. Käydään siis läpi kolme parasta ja katsotaan, mikä niistä sopisi parhaiten sinun tarpeisiisi.
1. Sketch
Sketch oli kaikkien graafikoiden huulilla vuonna 2015 vieden paljon käyttäjiä edelliseltä alan kuninkaalta Photoshopilta. Uusi standardi oli syntynyt käyttöliittymien suunnittelulle ja tilaa tuli sellaisille ominaisuuksille kuten piirtoalustoille, symboleille ja export-toiminnoille. Vektorointiluonnokset ja symbolijärjestelmät ovat vain joitain tämän design-jätin lukuisista arvolupauksista. Sketch antaa käyttäjälle myös siistin ja intuitiivisen käyttöliittymän. Prototyyppien luominen sujuu interaktiivisesti ns. “Sketch Cloud” -ominaisuudella.
Siltikin, koska Invisionin ja Marvelin kaltaiset työkalut ovat olleet markkinoilla pitkään, voi käyttäjillä kestää tovi vaihtaa kokonaan uuteen työkaluun. Siksi Sketchillä on useita plugineja korjaamassa omia puutteitaan, tehden tästä softasta miltein täydellisen valinnan graafiseen suunnitteluun.
Samalla on aina tilaa parannuksille. Vaikka symbolijärjestelmä oli innovatiivinen aikoinaan, vaatii se melko paljon opettelua aloittelijoilta. Samaan hengenvetoon voisi mainita, että macOS-eksklusiivisuus varmastikin haavoittaa Windows-käyttäjien herkkiä egoja ja yliviivaa applikaation ison käyttäjämäärän hankintalistoilta kokonaan. Lisäksi Sketch maksaa 99 dollaria kuussa, kun muut sen kilpailijoista ovat ilmaisia kevyeen käyttöön.
Plussaa
- Vektorointi
- Uudelleenkäytettävät komponentit (eli symbolit)
- Lisäosien paljous
Miinusta
- Ei Windows-versiota
Voit ladata Sketchin itsellesi täältä.
Figma
Ketään ei varmaan yllätä että graafiset käyttöliittymätyökalut jakavat paljon samoja ominaisuuksia keskenään. Arvelisin, että Figmasta noin 70% on puhtaasti samaa kuin Sketchissä. Kuitenkin Figma mm. korostaa monialustaisuutta, sillä se on kokonaan web-pohjainen macOS:ista Windowsiin ja jopa Linuxiin. Lisäksi Figma käyttää mullistavaa uutta “Vector Network” -ominaisuutta, joka varmasti järistelee ensikertalaisen käyttäjän mieltä. Koska tähän eivät sanat oikein riitä kuvaamaan, katso video youtubessa.
Siististi coolit ominaisuudet eivät pääty vielä tähän. Figma tarjoaa myös toiminnallisuutta yhteiselle luonnostelulle, joka tarkoittaa että graafiset suunnittelijat voivat muokata samaa luonnosta reaaliajassa yhdessä. Ohjelmalla on myös useita hyödyllisiä lisäosia, aivan kuten Sketchillä, mutta Sketchistä poiketen Figma tarjoaa myös aloittelijapakkauksen, johon voi sisällyttää enintään kolme projektia. “Professional”-kokonaisuus maksaa 144 dollaria vuodessa (tai 12 dollaria kuukaudessa), mutta voit saada sen ilmaiseksi jos olet opiskelija tai opettaja. Luonnollinen huono puoli on, ettet voi käyttää Figmaa ilman internet-yhteyttä sen web-pohjaisuuden vuoksi. Ja välimuistisyöppönä Figma testaa varmasti RAM:isi riittävyyden, jos Chrome-välilehdet eivät sitä ole vielä tehneet.
Plussaa
- Vector Network -ominaisuus
- Saman projektin muokkaaminen tiiminä reaaliaikaisesti
- Ilmaisversio
- Paljon lisäosia
- Monta tuettua alustaa
Miinusta
- Tarvitsee internet-yhteyden
- Vaatii tehoja koneelta
Voit ladata Figman itsellesi täältä.
Zeplin
Zeplinillä projektit edistyvät helposti isollakin tiimillä. Toisin kuin kaksi edellistä vaihtoehtoa, Zeplin ei ole käyttöliittymien graafiseen suunnitteluun tehty työkalu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että joudut tekemään luonnoksen Sketchin ja Figman kaltaisilla työkaluilla ja sitten viemään sen Zepliniin, jotta voisit käyttää jälkimmäisen omia ominaisuuksia.
Tämä applikaatio alleviivaa yhteistyötä tiimin sisällä mutta ei painotu reaaliaikaiseen muokkaukseen vaan sen sijaan keskittyy työn järjestelyyn liittyviin toimintoihin, kuten vaikkapa luonnosten järjestelemiseen tagien perusteella. Jo tämä on varsin hyödyllinen ominaisuus projekteissa, joissa käyttöliittymää suunnitellaan useille erikokoisille näytöille. Lisäksi Zeplin-käyttäjät voivat muokata yleistyylejä koko projektille ja vaihdella värejä erikseen olevassa intuitiivisessa välilehdessä. Kehuja allekirjoittaneelta saa myös siisti ja semanttinen export-toiminto koodinpätkille, jossa tyylien nimet ovat samoja kuin tasojen nimet.
Vaikka kyseessä ei ole web-työkalu, Zeplin silti toimii sekä Windowsilla että macOS:llä natiiviapplikaationa samalla kun sen web-versio tarjoaa rajoitettuja kehittäjille suunnattuja toimintoja. Aivan kuten Sketch ja Figma, on myös Zeplin varustettu useilla käytännöllisillä lisäosilla. Ja eipä unohdeta ilmaisversiota niille käyttäjille, jotka haluavat tutustua Zeplinin ekosysteemiin tai tehdä pienimuotoisia projekteja.
Ja vaikka Zeplinillä itsellään ei voi luoda prototyyppejä, on yleisesti toimivaksi nähty käytäntö keskittyä yhden applikaation ydintoimintoihin ja jättää suunnittelu sovelluksille, jotka tekevät sen paremmin. Tämä tietenkin riippuu tilanteesta.
Plussaa
- Mainiot järjestelyominaisuudet
- Export-toiminto tyyleille
- Ilmaisversio
- Lisäosien määrä
- Toimii sekä Windowsilla että macOS:llä
Miinusta
- Ei työkaluja prototyyppien luomiselle
Zeplinin saat itsellesi täältä.
Yhteenveto
Jos koko tiimisi käyttää macOS:ää ja tiedätte mitä olette tekemässä, on Sketch selkeästi paras vaihtoehto johtuen sen hienoista ominaisuuksista ja alhaisista kustannuksista.
Jos puolestaan haluat hypätä uuteen ilman tarvetta sitoutumiselle, tai arvostat monialustaisuutta ja reaaliaikaista muokkaamista tiimin välillä, muodostuu valinnaksi Figma.
Koska Zeplinin hyvät puolet liittyvät graafisten luonnoksien jakamiseen ja projektisuunnitteluun, on se erinomainen työkalu ottaa mukaan pakkiin isoissa projekteissa yhdessä Sketchin tai Figman kaltaisten sovellusten kanssa.